
“100% φυσικό” – “φιλικό προς το περιβάλλον” – “οικολογικό”
Πόσα και πόσα προϊόντα δεν έχουν αυτές τις λέξεις επάνω στη συσκευασία τους, χωρίς όμως καμία απολύτως άλλη πληροφορία που μπορεί να επιβεβαιώσει αυτούς τους ισχυρισμούς. Και αυτός ακριβώς, είναι ο ορισμός του greenwashing (ή της ψευδοοικολογικής ταυτότητας στα ελληνικά), δηλαδή η πρακτική μέσω της οποίας δημιουργείται εσφαλμένη εντύπωση στους καταναλωτές σχετικά με τα περιβαλλοντικά οφέλη ή τις επιπτώσεις ενός προϊόντος.
Με πιο απλά λόγια: ό,τι γυαλίζει δεν είναι χρυσός και ό,τι δηλώνει οικολογικό, μπορεί και να μην είναι. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο εμείς, οι καταναλωτές, πρέπει να διαβάζουμε προσεκτικά τις ετικέτες των προϊόντων που αγοράζουμε. Σίγουρα, οι γρήγοροι ρυθμοί της καθημερινότητας δεν επιτρέπουν πάντα να κάνουμε ενδελεχή έρευνα γύρω από τα προϊόντα που αγοράζουμε. Και όταν κάποιος ξεκινάει το ταξίδι του προς μια πιο βιώσιμη καθημερινότητα, όλα αυτά φαντάζουν λίγο τρομακτικά, σαν μια χιονοστιβάδα που πλησιάζει. Αρχικά, πρέπει να αποδεχτούμε ότι δεν μπορούν να γίνουν όλες οι αλλαγές στην καθημερινότητά μας μεμιάς, αλλά σταδιακά.
Ας το δούμε λοιπόν βήμα-βήμα: Τι μπορούμε να κάνουμε για να μην πέσουμε στην παγίδα των ψευδοοικολογικών ταυτοτήτων?
- Τι συστατικά αναγράφονται στην ετικέτα;
Ξέρω, πολλά από τα συστατικά μοιάζουν με “κινέζικα”, αλλά και μια απλή ανάγνωση της ετικέτας μπορεί να αποδειχθεί άκρως διαφωτιστική.
- Έχει πιστοποιήσεις βιωσιμότητας το προϊόν;
Η πιο ασφαλής διαδρομή που μπορούμε να ακολουθήσουμε, είναι να ελέγχουμε αν το προϊόν που θέλουμε να αγοράσουμε έχει ελεγχθεί από κάποιον ανεξάρτητο φορέα και φέρει πιστοποιήσεις όπως η oeko-tex, EU Ecolable, ή GOTS.
- Οι πρώτες ύλες του προϊόντος προέρχονται από βιολογικές καλλιέργειες;
Αν ναι, τότε κατά πάσα πιθανότητα θα φέρουν αυτό το λογότυπο της ΕΕ.
- Από τι υλικά είναι φτιαγμένη η συσκευασία του προϊόντος;
Μπορεί το ίδιο το προϊόν να είναι φτιαγμένο από οικολογικές πρώτες ύλες, αλλά η συσκευασία του να είναι πλαστική ή μη ανακυκλώσιμη. Είναι προτιμότερο να επιλέγουμε εκείνα που έχουν βιοαποδομήσιμη συσκευασία, ή τουλάχιστον ανακυκλώσιμη.
- Που έχει παραχθεί το προϊόν;
Η καλύτερη επιλογή που έχουμε να κάνουμε εδώ, είναι να προτιμούμε τοπικά προϊόντα. Καθώς η μεταφορά τους σημαίνει εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, είναι προτιμότερο να αγοράζουμε προϊόντα που έχουν διανύσει μικρότερες αποστάσεις (και όχι τον μισό πλανήτη).
- Ποια είναι η φιλοσοφία της εταιρείας συνολικά;
Καθώς το περιβαλλοντικό κίνημα αυξάνει την επιρροή του, ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές ψάχνουν να αγοράσουν οικολογικά προϊόντα. Αυτό σημαίνει πως μεγάλες πολυεθνικές (που γενικά αδιαφορούν πλήρως για τις επιπτώσεις που έχουν οι παραγωγικές τους μονάδες στο περιβάλλον), λανσάρουν σειρές “eco” προϊόντων για να αυξήσουν τα κέρδη τους.
Το πολύ θετικό είναι ότι πλέον υπάρχουν αρκετές διαθέσιμες επιλογές ελληνικών καθαριστικών, σαπουνιών, καλλυντικών ή ακόμη και προϊόντων υγιεινής που μπορεί να βρει κανείς στην αγορά. Σίγουρα δεν είναι όλα διαθέσιμα στο σουπερμάρκετ της γειτονιάς, αλλά εύκολα μπορεί κάποιος να τα παραγγείλει και να έρθουν στην πόρτα του. Σε κάθε περίπτωση, αυτή είναι και η δύναμή μας ως καταναλωτές: αυξάνοντας τη ζήτηση για οικολογικά προϊόντα, ωθούμε και τις επιχειρήσεις να στραφούν σε περισσότερο βιώσιμες τακτικές.
Σχολιάστε